Shin splints behandeling

Wat te doen tegen shin splints?

Wat te doen indien je last hebt van shin splints? Er zijn op internet veel dingen te vinden zoals rust, koelen, rekken. Dit kan geen kwaad en wellicht verlicht het de pijn iets.

Het is verstandig om oefeningen tegen shin splints te doen.  Je kan de schenen laten behandelen met dry needling of tapen. Dit haalt echter vaak niet zo veel uit. Dry needling verlicht de pijn soms hooguit een aantal dagen. Bij onze MAR-methode zien we duidelijk betere resultaten bij onze klanten en vaak ook op langere termijn, dit zijn we nog wel aan het onderzoeken. De MAR methode is uitermate geschikt om shin splints snel te verdrijven en sporten is daarbij vaak juist aan te raden.

Kijk alvast hier naar onze shin splint oefeningen.

MAR methode, een effectieve behandeling tegen shin splints

De behandeling van Shin Splint Stop zal bestaan uit een door ons zelf ontwikkelde behandeling op de spieren die verantwoordelijk zijn voor de scheenbeenpijn. 

Het betreft een behandelmethode, gebaseerd op de MAR-methode (Manual Adhaesion Release). Het is een methode die uniek is en los staat van een reguliere fysiotherapiebehandeling.  De behandeling is 60 euro per keer voor behandeling aan beide benen. Voor behandeling aan 1 been 50 euro. Dit kunt u later (deels) terugkrijgen via uw aanvullende verzekering fysiotherapie. Mensen < 18 jaar vallen nog in de basisverzekering. Lees hier meer over de vergoeding.

De methode is professioneel en wordt sinds jaren toegepast op tennisarmen en heeft op shin splints een goed en zeer duidelijk genezend effect. We weten niet precies om welke percentages het gaat, omdat er nog geen studie naar gedaan is, maar in de praktijk zien we dat de slagingskans hoog is. Wij denken dat de effectiviteit van onze behandeling in de meeste gevallen rond de 80-90% kans op verbetering geeft binnen 4 behandelingen in 4 weken tijd. 

Na de behandeling zal de behandelaar u de oefeningen instrueren die u thuis moet uitvoeren om uw belastbaarheid op het gewenste niveau te krijgen. Na de behandeling mag u sporten binnen de pijngrens. 

Hier ziet u voorbeelden van de oefeningen die doorgaans worden toegepast naast de behandeling. Kijk op onze Instagram of Facebook voor meer oefeningen. 

Rekoefeningen benen tegen shin splints

Rekoefeningen doen tegen shin splints kan geen kwaad en is zelfs aan te raden om mee te nemen in de behandeling tegen shin splints. Rekoefeningen zijn geen op zich staande effectieve methode tegen deze klacht.

Bij rekoefeningen van de benen moet je in dit geval denken aan: lange -en korte kuitspier rekken, voorste scheenbeenspier rekken. Hier zie je een aantal voorbeelden in het filmpje.

Krachttraining benen 

Krachttraining voor de benen is sterk aan te bevelen bij shin splints. Je kun bijvoorbeeld denken aan krachttraining van de kuitspieren zoals de calff raises hierboven in het filmpje. Maar ook squats, hip raises, en core stability training kan het herstel bevorderen.  Dit zijn voorbeelden van low-impact oefeningen en zijn aan te raden in de eerste paar weken. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar no-impact training zoals zwemmen of fietsen halen nagenoeg niets uit, we raden dus aan om de impact zo snel als mogelijk op te bouwen. 

Door verschillende krachtoefeningen van de benen te doen, raken de spieren minder snel uit conditie en kan je sneller je doel bereiken. Hardlopen raden we alleen aan als je het goed gestructureerd doet onder begeleiding van een professional. High- impact oefeningen zijn later aan te bevelen in het herstelproces, hieronder verstaan we: hardlopen, boxjumps en touwtje springen.